Cerca l'entrada

martes, 17 de mayo de 2016

Els jocs de falda

En els primers anys de vida dels infants és molt important la relació individualitzada nen/a-adult, ja que suposa un primer esglaó en la descoberta que fan d’ells mateixos i del seu entorn immediat. Dins la vida quotidiana del nen/a a la llar hi ha molts moments en què s’estableix aquest tracte individualitzat. Un dels que el possibiliten són els jocs de falda. 

L’educador/a, tot jugant amb el nen/a assegut a la falda, li transmet el seu afecte, li fa moixaines, el gronxa, capta la seva atenció amb la mirada i es comunica amb ell/a. Aquests jocs permeten establir una relació molt íntima entre el nen/a i l’adult. 

El joc de falda el considerem com un joc, en un principi iniciat per l’adult, expressat per una cantarella o cançó i que comporta un contacte directe individualitzat nen/a-adult. Molts cops té un caràcter totalment espontani, d’altres és provocat per l’interès de l’adult. Aquests jocs tenen una doble progressió: 

- Segons el moment del curs: A principi de curs hi haurà uns jocs més adients per a l’època d’adaptació. Aquests afavoriran més la seguretat, el consol i la relació afectiva, tan necessaris en aquesta etapa. Un cop passada l’adaptació, hi haurà situacions en què seran propicis uns altres jocs: jocs per animar i engrescar, jocs per relaxar, etc. També hi haurà moments concrets, dins l’activitat quotidiana de la classe, com l’estona del canvi de bolquers, en què afavorirem aquest tipus de joc. 

- Segons la relació adult-nen: 
• En un principi és iniciat per l’adult: relació adult > nen/a. 
• Més endavant el nen/a ho demana a l’adult: relació nen/a > adult. 
• Al final del procés es pot arribar a establir aquesta relació entre els mateixos infants: relació nen/a > nen/a. 

Aquests jocs no solament possibiliten la relació entre el nen/a i el seu educador o educadora, sinó que també poden servir per establir una relació amb altres docents de l’escola, ja que en aquest cicle la relació que existeix amb els diferents educadors i educadores de l’escola és molt familiar i propera. 

Considerem que els jocs de falda no s’han de deixar de fer en aquesta edat, sinó que s’han de continuar realitzant en edats posteriors, ja que afectivament el nen/a continua necessitant aquests tipus de joc. Per altra part, són un pas previ als jocs dansats, col·lectius i rimats.


Cançons de falda de la Dàmaris Gelabert: http://www.damarisgelabert.com/album/jocsdefalda/

No hay comentarios:

Publicar un comentario