Cerca l'entrada

martes, 6 de octubre de 2015

Teories sobre el joc

Any
Autor
Teoria. Aspectes més rellevants
1795
F.V.Schiller
Teoria de la potència supèrflua. El joc permet disminuir l’energia que no ha consumit el cos per satisfer les necessitats biològiques bàsiques.
1885
H. Spencer
Teoria de l’energia sobrera. El joc és el resultat d’un excés d’energia acumulada. L’única diferència entre el joc i l’activitat estètica és que en el primer es manifesten les aptituds inferiors i en la segona, les superiors.
1883
M. Lazarus
Teoria de la relaxació. El joc no produeix despesa d’energia sinó a l’inrevés, és un sistema per relaxar els individus i recuperar energia en un moment d’abatiment o cansament.
1846-1924
S. Hall
Teoria de la recapitulació. Les persones rememoren o reprodueixen mitjançant el joc tasques de la vida dels seus avantpassats.
1898-1901
K. Gross
Teoria de l’exercici preparatori o preexercici. El joc és una activitat que serveix per practicar o entrenar aquelles habilitats que més tard seran útils a la vida adulta.
1873-1940
E. Claperède
Teoria de la ficció. La clau del joc és el component de ficció, la manera de definir la relació del subjecte amb la realitat.
1856-1939
S. Freud
El joc és l’expressió de sentiments inconscients. Compleix la funció d’expressar sentiments reprimits. Catarsi: els infants repeteixen les experiències que els han impressionat desagradablement i, gràcies a la repetició, arriben a dominar els esdeveniments que per a ells van ser traumàtics.



1896-1980
J. Piaget
Teoria del desenvolupament. L’infant necessita jugar perquè és l’única manera que té de poder interaccionar amb la realitat que el desborda. Divideix el desenvolupament intel·lectual en: sensoriomotriu, preoperacional, operacional concret i operacional formal.
1986-1934
L. Vygotski
La “zona de desenvolupament pròxim” (ZDP), és la distància que l’infant ha de recórrer entre el
 que sap i el que pot aprendre.
Vygotski considera que el joc constitueix el motor del desenvolupament.


  • Piaget va descriure el desenvolupament intel·lectual i el va dividir en quatre estadis:

A partir de
Estadi de desenvolupament
Tipus de jocs
0-2 anys
Sensoriomotriu
Funcional / construcció
2-6  anys
Preoperacional
Simbòlic / construcció
6-12 anys
Operacional concret
Reglat / construcció
>12 anys
Operacional formal
Reglat / construcció

  • Vygotski afirma que: l'infant observa l'activitat de les persones adultes que l'envolten, la imita i la transforma en joc, i és en el joc on adquireix les relacions socials fonamentals.

No hay comentarios:

Publicar un comentario