Cerca l'entrada

lunes, 16 de noviembre de 2015

Safates d'activitats seguint el mètode Montessori


Una manera de treballar l'autonomia en les diferents activitats que proposem als infants, és presentar aquestes en safates. Aquesta mena de presentació s'utilitza molt en el Mètode Montessori.

Es tracta de presentar tots els materials necessaris per a l'activitat dins d'una safata petita, que el nen/a pugui manegar sol/a i després endreçar sense ajuda.

A casa tindrem tres o quatre safates, que anirem canviant periòdicament, amb activitats diferents endreçades a l'alçada de l'infant, per a què pugui triar a cada moment el que vol fer i quanta estona li vol dedicar.

Les activitats es faran sempre sota la supervisió de l'adult, però aquest haurà d'intentar participar el mínim possible (per explicar com fer l'activitat, si l'infant te dubtes o si demana col·laboració).

Es tracta de què l'infant pugui aprendre a través de la pràctica, de l'encert i l'error, de la imaginació, etc. i en activitats que els cridin l'atenció.

A continuació us proposem unes idees d'activitats en safates:


SAFATES D'ART

1. Llapis i paper
2. Material per a collage
3. Guix i pissarra
4. Material per a repassar i colors
5. Aquarel·les i paper d'aquarel·la
6. Argila i eines,
7. Colors pastel i paper per a colors pastel
8. Marcador blanc i cartolina negre
9. Aquarel·les, paper d'aquarel·la i pipeta
10. Carbó natural i cartolina
11. Cola blanca, cartolina i retalls
12. Marcadors i cartolina
13. Segells d'animals
14. Tisores, cola i retalls
15. Gomets
16. Adhesius
17. Perforadors
18. Marcador negre sobre cartolina de color





SAFATES DE TRANSFERÈNCIA

1. Transferència: Blat de moro i dues gerres
2. Transferència: Líquid i dues gerres
3. Transferència: Líquid i tres gerres

4. Transferència: Líquid, gerra, ampolla i embut.
5. Transferència i mesurar: Líquid, gerra i gerra de mesurar
6. Transferència: Blat de moro, dos bols i cullera
7. Transferència: Líquid, dos bols o plat amb separacions i esponja
8. Transferència: Líquid, dos gots i pipeta
9. Transferència: Líquid, dos gots petits i pipeta
10. Transferència: Líquid, dos gots petits i xeringa
11. Transferència: Dos bols, glassons i pinces
12. Transferència: Bol, porta glaçons, pinces i objectes petits de colors





SAFATES DE MATEMÀTIQUES
El mètode Montessori es centra en gran mesura d'un enfocament tàctil a les matemàtiques.

A través de les safates els infants, sense ells saber-ho, estan establint una base sòlida per a la comprensió de l'ordre, l'abstracció i l'aritmètica.

1. Habilitats de pre-matemàtiques (classificació i psicomotricitat): Peces grans de fusta per a collarets i cordill. 




2. Numeració: Fitxes amb nombres, cercles i peces petites de fusta.





3. Formes geomètriques planes: Fitxes amb formes geomètriques i palets de colors.





4. Formes geomètriques: Fitxes amb formes, peces de goma eva o fusta.



5. Formes geomètriques en 3D: Formes geomètriques de fusta o dibuixos per a copiar. Palletes i plastilina.




SAFATES DE LA VIDA DIÀRIA

Les safates de vida diària fa servir materials que els infants troben en el seu dia a dia. Amb aquestes safates, no només estem practicant activitats que ajuden a la higiene personal, alimentació, classificació i convivència de la família, l'infant també està practicant la psicomotricitat fina, la transferència, agrupació, etc.

1. Parar la taula: Dibuix amb l'esquema dels elements de la taula i dibuixos d'aquests elements (coberts, got i plat).




2. Coberts: Got amb coberts i safata classificadora de coberts.




3. Escombrar: Safata amb rectangle dibuixat, escombra petita, pala petita, peces petites de vidre o fusta.






4. Higiene: Raspall i pinta, raspall de dents, pasta de dents i got.




5. Cereals: Diferents tipus de cereals, uns quants bols o safata amb separacions. 




6. Mitjons: Parells de mitjons de colors per aparellar. 



7. Cordar: Teles amb diferents tipus de maneres de tancament (botons, cremallera, clics). 

No hay comentarios:

Publicar un comentario